Ali, ko je taj čovek, ovde godinama zapostavljen, a čije ime je Bebel Žilberto izgovorila
čim je stala pred publiku u Srbiji 2007. godine („I’m here, in the land of
Subaaaa!“) i čiji se album „Sao Paulo Confessions“ našao u čuvenoj knjizi
„1001 Albums You Must Hear Before You Die“?
Ko je Rex
Ilusivii?
Priču o njegovom putovanju za muzikom započeti na sledeći način.
Mitar Subotić Suba je rođen 23. juna u Novom Sadu, dva meseca nakon što je
jedan čovek po prvi put uspeo da uzleti, napusti Maticu Zemlju, obleti je, i
vrati joj se u zagrljaj.
Ta činjenica za ovu priču nije nevažna. Od te, 1961. godine stanovnici Zemlje
počeli su drugačije da posmatraju i shvataju svoj jedini dom, ovu planetu.
Suba
je odrastao u gradu i porodici koja je negovala ideje multikulturalnosti.
Majka Ruža je bila novinarka i urednica, a Mitrov otac Radomir–Nenad Subotić
radio je na TV Novi Sad kao scenarista, reditelj i autor više od 350 TV emisija
posvećenih kulturama vanevropskih zemalja, te je i odlikovan za kulturne zasluge
ordenom Vlade Brazila 1988. Možda je i to mladog Mitra dodatno usmerilo ka ideji
da je muzika univerzalna sila, i da ona može nastajati uklapanjem komponenti
koje su naizgled nespojive. U seminarskom radu koji je pisao 1983. citira ideju
Hansa Kajzera i Rudolfa Hasea da "muzika
kuca i u grudima Zemlje” i poredi
sličnosti kultura i muzika od Afrike do Japana, verujući u neophodnost međusobnog
zbližavanja, “zato što imamo zajedničku sudbinu".
Početak Subine muzičke karijere otkriva nam još jednu važnu komponentu
njegovog rada. Suba je od prvog dana nastupao kao muzički antiheroj, a u
projektima na kojima je radio tokom života kao da se trudio da ne bude u prvom
planu. Prve napravljene snimke ostavljao je na portirnici tadašnjeg Radija Novi
Sad za Vitomira Simurdića, legendarnog urednika radio programa, ali bez
otkrivanja svog imena.
Služio se čudnim pseudonimom: Rex Ilusivii. Taj pseudonim najčešće se prevodi
kao “Kralj iluzija”, ali nam latinski koren te reči daje i drugo, zabavnije
značenje - a to je “provokacija”. Provokacija postoji i u samom imenu, jer je ono
napisano “gramatički netačno”.
Suba je od prvog snimka provocirao: naša srca, uši i naše poimanje muzike. Kompoziciju
"Plazma" je kreirao usporavajući snimke frula indijanaca sa Amazona. Na
snimku "Zla kob" kombinovao je pravoslavnu duhovnu muziku i
elektroniku, a u kompoziciji “Ptice” je u sve to umešao i sempl “proroka” iz
filma “Žitije Brajanovo”.
Sačuvani snimci iz tog vremena otkrivaju Subinu stalnu spremnost na igru, izuzetnu
duhovitost i potpunu okrenutost ka muzici koja je “živa”, neprekidno se menja.
Klasično muzički obrazovan, vanredno talentovan, naslušan najrazličitijih vrsta muzika i dokazano spretan u korišćenju studijske opreme za dobijanje neverovatnih zvučnih slika, Suba počinje da radi na svim kanalima. Istovremeno radeći muziku za pozorišne predstave i filmove, snima i sa Masimom Savićem, Igorom Popovićem iz benda Jakarta i Kostom Bunuševcem, između ostalih. Sa Marinom Perazić snima i danas čuvena “Plava jutra”, a sa Milanom Mladenovićem pank-fank obradu “Sex Machine” Džejmsa Brauna. Sa Milanom će tokom godina sarađivati još mnogo puta, a između njih dvojice će zauvek postojati duboka međusobna privrženost.
Iako neumoran u stvaranju muzike za novi svet, Suba tek 1987. godine
objavljuje prvi i jedini vinil u tadašnjoj Jugoslaviji. Objavljen u skromnom
tiražu od 500 primeraka, ovaj vinil je otkrio Subinu spremnost da uplovi u
neočekivane eksperimente. Pored pesama na kojima gostuju Milan (“Nabor na
postelji”, “Courage”) i Masimo (“Facedance”), drugu stranu vinila
činila je samo jedna kompozicija – “Thank You, Mr. Rorscharh”, na kojoj
je kombinovao čuvenu Satijevu klavirsku temu (svirala je Branka Parlić), ambijentalne
zvuke okoline, i audio zapis govora Hadži-Mitketa iz “Koštane”. Sa distance od
35 godina - taj spoj i danas zvuči sveže i avangardno.
Suba je u tadašnjim (retkim) intervjuima tvrdio: “Ne
pišem tekst na muziku, nego muziku na zvučni zapis situacije koja mi se dogodila
(...) Želim da snimam, kao što i radim, potpuno različite stvari (...) Ne znam
šta će biti, ali odlično će zvučati.”
Uskoro će
snimiti i "In the Mooncage"
– muziku nastalu spojem elektronike i uspavanki za decu i narodnih pesama sa
Balkana. Dugo smatrani za “izgubljene” ti snimci su konačno objavljeni pre
nekoliko godina, a Subi su doneli UNESCO nagradu i omogućili da se prvi put
zaputi u Pariz. Tamo radi i sa Goranom Vejvodom, umetnikom koji se već
bio iselio iz Jugoslavije nakon nekoliko godina aktivnog učešća na našoj novotalasnoj
sceni. Rešeni da kreiraju album ambijentalne muzike, Goran i Suba slažu slojeve
zvuka preko snimaka ptica sa egzotičnih ostrva. Ova muzika je poslužila kao predložak
za zvučno-prostornu instalaciju “The Dreambird” koja je postavljena u
Novom Sadu 13. juna 1987. godine. Iako prvobitno nije bilo planirano da ovo delo
bude objavljeno, Suba ga je nekoliko godina kasnije štampao u Brazilu u malom
tiražu, zbog čega se i “Pticama” takođe dugo pričalo kao izgubljenom albumu.
Nakon saradnje sa Haustorom na albumu “Bolero”, Subino ime se pojavljuje i na omotima albuma La Strade, Oktobra 1864, Ekatarine Velike (“Samo par godina za nas”, “Dum dum”), kao i novosadske grupe Kalifornija. Fotografije i dostupna arhiva otkriva nam da u to vreme često nastupa sa Milanom pod imenom “Angel’s Breath”, a sačuvani “notni zapis” iz kataloga koji je najavljivao jedan od tih koncerata otkriva nam da njih dvojica ne stvaraju samo muziku-po-notama, već ostavljaju prostor za improvizacije koje ih vode do novih muzika i novih svetova.
Gringo Paulista, ili “naš stranac”
Kao
mesto na kojem će se u potpunosti posvetiti toj ideji, Suba bira – Brazil.
"Brazilska muzika je toliko raskošna, to je jedinstvena planeta. Na svakih
500 kilometara imate novi ritam i muzički stil, autentičan, jedinstven,
očaravajući", pričao je.
Povodom nedavno reizdatog albuma “The Dreambird” Goran Vejvoda piše: “Suba
je imao potrebu da se udalji od svojih suvih evropskih intelektualnih okvira i
duboko zaroni u druga mesta i otkrije i oslobodi svoj duh i telo. Njegova
znatiželja je bila beskrajna, kao i njegova žeđ za umetnošću i znanjem. Kada je
stigao u Brazil suočio sa neverovatnom razlikošću koju je ta muzička scena
nudila i on je skočio u njene dubine i počeo da istražuje sve njene slojeve i
kompleksnosti (...) Brazilski spoj različitih kultura postao je njegova mantra.
Kako neko ko dolazi iz daleke Vojvodine, dospe u Brazil i tamo unapredi i
osveži nešto što je svet uzimao zdravo za gotovo? Kako je on uspeo da udahne
novu duhovnost i muzikalnost u širom sveta obožavani brazilski vajb? Razlog za to
je što je Suba već na neki način bio pripremljen i bio proizvod te beskrajne mešavine
u kojoj se našao (...) Mi smo bili migranti koji su tražili nešto što nismo
imali ili što nam je nedostajalo, bežali smo od onoga što smo mislili da znamo
i hrlili ka uzbudljivom, misterioznom i nepoznatom bivstvovanju.”
Prvi projekat na kojem je radio u Brazilu sa perkusionistom Žoao
Paraibom zvao se "Memoria mundi", amalgam koji su kreirala dva čoveka
koji znaju muziku i čiji je prvi
susret, Žoao tvrdi, bio nezaboravan.
U intervjuu snimljenom za Radio Novi Sad 1990. godine on priča:
„Imam sreće, našao sam svoje mesto i dosta brzo
sam se uklopio u tok muzičkog života koji se dešava u Brazilu. Imam fantastičnu
saradnju sa jednim Buto teatrom. U Sao Paulu je najveća kolonija Japanaca van
Japana. Taj buto je, za mene, nešto najbliže mojoj muzici - slike bez reči, sa
kontrolom i koordinacijom pokreta.
Imam svoje Nade Kokotović ponovo, imam svoje Milane Mladenoviće tamo. Uspeo sam
da preselim čitav moj mali svet iz Novog Sada, Beograda, Pariza, uspeo sam da
ga pronađem u Sao Paulu. Sa te strane sam vrlo srećan. Imam sa kim, imam za
šta, imam publiku koja će to da gleda, ili da čuje. Izgleda da sam napravio
pravu stvar što sam otišao, pošto je za moju glavu to najbolje mesto na kojem
sam bio.“
U jednom od pisama roditeljima, a koje se moglo
videti u “SUBA sobi” zapisao je:
“Verovatno polako postajem brazilac.”
Muzika četvrtog sveta
Muzički – Suba je to zaista postao. Njegovo ime
će se naći na nekim od najboljih albuma brazilske scene devedesetih godina koje
su objavljivali Marina Lima, Arnaldo Antunes, Edson Natale, Taciana Barros, Mestre
Ambrosio...
Bio je svuda.
U zimu 1993. godine u Brazil dolazi i Milan
Mladenović. Žoao Paraiba kaže da je taj susret delovao “poput susreta dva brata
koji se dugo nisu videli”. Zajedno počinju da stvaraju novu muziku, a delić
atmosfere tih dana zabeležen je i u filmu “Praia do Ventu Eternu” koji je prošle godine objavila Zadužbina Milana Mladenovića.
Rezultat tih sesija bio je album “Angel’s Breath” koji objedinjuje različite
senzibilitete i iskustva, vanserijsko i kompleksno delo koje zaslužuje visoko
mesto na listama muzika pevanih i na našem jeziku.
"Sva ta četiri jezika izgradila su jedan poseban, peti jezik, koji je
proizveo muziku bez tipičnog pečata ijednog od muzičara koji je svirao i učestvovao
u kreiranju muzike. I zbog te mešavine, koja je nastajala mešanjem četiri
tipična pečata i stvorila peti, ja ovu muziku zovem muzikom četvrtog, ne trećeg
sveta.”
Aleksandar Žikić u knjizi "Mesto u mećavi" potvrđuje da je "radni naziv projekta bio ‘Pangea’, prema imenu sveplanetarnog kopna koje se vremenom razdvojilo u današnje kontinente". Sa distance od gotovo trideset godina je potpuno jasno - “Angel’s Breath” nije samo remek-delo, već i album koji nagoveštava kako bi se dalje razvijala muzika Milana Mladenovića, da je poživeo.
Sao Paulo Confessions
Iako i u drugoj polovini devedesetih prezauzet saradnjom
sa različitim muzičarima – Suba u to vreme stvara još dva muzička remek-dela,
od kojih je prvo album “Sao Paulo Confessions”.
Na omotu tog albuma Suba priča: "Sao Paulo, Brazil (...) Stresan
lavirint masivnih solitera, kilometarskih avenija i nemilosrdnog haosa.
Zamislite 'Blade Runner' u tropima. Život u Sao Paulu je brz, lud i opasan, a
stvarnost se neprekidno menja. Grad je pun ljudi iz svih krajeva Brazila i
stranaca - i svi pokušavaju da shvate gde su se našli. Ukoliko imate vremena i
strpljenja – otkrića će se smenjivati i upoznaćete čudne ljude i veoma posebna
mesta... Ovde me zovu Gringo Paulista. Živim u ovom gradu deset godina,
a osećam se kao da sam živeo nekoliko paralelnih Paulista života..."
O zvuku, slojevima i važnosti albuma "Sao Paulo Confessions" piše se i danas, na nekoliko svetskih jezika. Muzičar i producent Beko Dranof tvrdi da je u pitanju album koji je bio godinama ispred svog
vremena i da je sledeći korak bio ozvaničenje činjenice da je Suba najveći. BBC je u muzičkom TV serijalu
"The Sound of Brazil" Subi
posvetio nemali prostor, tvrdeći da je postao najveći eksperimentator i
najuticajniji muzički producent Brazila devedesetih.
Na žalost, Suba nije dočekao inauguraciju, kao ni objavu drugog albuma
koji ga je učinio svetski poznatim i priznatim. Drugog novembra 1999. godine u
ranim jutarnjim satima njegov studio zahvata požar. Iako je već bio spasen iz vatre,
Suba se, po priči svedoka, vratio u dim i plamen da bi spasao master trake albuma
“Tanto Tempo” koji je snimao sa Bebel Žilberto.
Nešto kasnije je umro u bolnici od posledica gušenja dimom.
Promocija njegovog solo-albuma "Sao
Paulo Confessions" trebalo je da se održi sutradan.
“Tanto Tempo” je objavljen 2000. godine, i postao najprodavaniji album
jednog brazilskog umetnika van Brazila svih vremena.
A Noite Sem
Fim
U prvim godinama nakon Subine smrti o uspomeni na njega kao da su više
brinuli njegovi prijatelji iz Brazila. Objavljen je album “Tributo” sa
novim verzijama Subinih pesama, a zatim osnovan i “Suba Institut” u Sao Paulu.
U Srbiji je najpre tiho, a zatim sve glasnije - zahvaljujući zbiru ličnih entuzijazama “mama Sube” Ruže Subotić, Zoranja Janjetova (SUBorca), Branke Parlić i Subinih prijatelja i poštovalaca - pokrenuta inicijativa za objavljivanje njegove velike muzičke zaostavštine. Offen Music iz Nemačke je zahvaljujući neverovatnom trudu Vladimira Ivkovića i šire grupe ljudi već objavio nekoliko naslova koji nam pomažu da taj čudesni kaleidoskop bude potpuniji.
Svojevremeno pokrenut EXIT stage koji je nosio njegovo ime više ne
postoji, a Subino ime se odnedavno može naći na tabli jednog malog platoa u
Novom Sadu, te će se u njegovom rodnom gradu uskoro podići i spomenik o čijoj
simbolici ne moramo pričati ovde.
Uprkos svemu - Subina muzika je već pronašla novu, mladu publiku, u čijim grudima
ta muzika nastavlja da kuca. To se videlo i u “Suba sobi” koju su zajednički
organizovali novoosnovana “Suba fondacija” i organizacija “Nove uši”, uz
podršku Fondacije “NS 2022 – Evropska prestonica kulture”.
Na otvaranju ove multimedijalne instalacije bilo je i onih koji ne znaju
mnoge detalje iz ove priče, ali koji su uveliko zaljubljeni u tu muziku.
To je bilo neminovno.
Jer, Subinu muziku intiutivno osećaju svi oni koji su svesni da imamo
zajedničke korene i "zajedničku sudbinu", gde god se rodili, gde god pobegli,
i gde god pronašli mesto na kojem smo u sazvučju sa sobom, svetom i njegovim ritmom.
I ako nam se ponekad učini da takvog mesta na Planeti trenutno nema, ili ga
više nikada neće biti - zauvek imamo te zvuke i muzike koji će zauvek biti naša
domovina.
*
Izabrana diskografija:
“Disillusioned” (1987.)
“In the Mooncage” (1988. / 2015.)
“The Dreambird” (sa Goranom Vejvodom, 1990 / 2022.) >>
“Sao Paulo Confessions” (1999.) >>
“Suba: Novi Sad” (izabrani radovi iz osamdesetih, 2022, CD promo)
*
(Tekst objavljen u magazinu Liceulice, decembar 2022 >>,
tematski posvećenom izmeštenosti iz sopstvenog jezika i kulture.
Fotografije: Suba Fondacija, Vladimir Radojičić, Prešlicavanje)
Нема коментара:
Постави коментар